پندارجونپندارجون، تا این لحظه: 12 سال و 7 ماه و 25 روز سن داره

پندارعسلی و مامان و باباش

اولین چهارشنبه سوری پندار

1390/12/23 16:35
نویسنده : مامان مریم
1,141 بازدید
اشتراک گذاری

سلام گل مادر

امروز آخرین سه شنبه ساله.طبق آیین کهن ایران زمین مردم ما شب چهارشنبه آخر سال دور هم جمع میشند آجیل می خورند قاشق زنی میکنن و از روی آتش میپرند.شکلکهای جالب و متنوع آروین

گلم اجداد ما همه زرتشتی بودند و یکتا پرست و آتش رو مقدس می دونستند.همونطور که الان ما مسلمانها آتش رو از مطهرات میدونیم.

آتش مظهر گرما و نور و حرارت و شوق زندگیه.ما وقتی از روی آتش میپریم یه جمله معروف داریم که میگیم :

زردی من از تو سرخی تو از من (خطاب به آتش). معنی اش هم اینه که اگر رخسار من زرد و رنجوره مال تو؛و سرخی و شادابی تو مال من.

بعضی ها هم رسم دارن آش می پزند. و بعضی ها رشته پلو.

عصر میریم پیش عمو رضا(دوست بابا)تا در مراسم چهارشنبه سوری شرکت کنیم .

یادش بخیر پارسال شما تو دل مامان بودی و من نمی تونستم از روی آتش بپرم.صبر کردم آتش که کوچولو شد رفتم روش قدم زدم هههههههههههنیشخندقهقههخنده.

عمو رضا امسال از تهران کلی ترقه و فشفشه و سیگارت خریده.اما چون خواسته از دست من راحت بشه یه بسته سیگارت مخصوص مامانی خریده تا من به مهمات و ادوات محترقه  اونها ناخنک نزنمناراحت.

آخه مگه من نی نی ام سیگارت بندازم .ابرو 

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (4)

بابایی
23 اسفند 90 19:15
پسر قشنگم به امید خدا سالیان سال این آیین زیبای پارسی را پاس بداری و همیشه زردی ها و دردهایت را به آتش بسپاری و سرخی و شادابی آن را بستانی . اولین چهارشنبه سوری زندگیت مبارک باشه پسر گلم


مرسی بابا جون
لاله
24 اسفند 90 1:58
اآفرین به مامان مریم که سنتها رو حفظ میکنه..امیدوارم سالیان دراز در کنار هم از این شب لذت ببرین
سحر مامان ارشاک گوگولی
24 اسفند 90 14:28
مامان مریم ایشالاسالهای سال کنار خانوادت 4 شنبه سوری های شادی رو جشن بگیرین


ممنون سحر شماهم درکنار ارشاک و بابایی اش شاد باشین

ازاده مامانه هانا
24 اسفند 90 22:17
اولین چهارشنبه پندار در بغل مامان مریم مبارک تمام دردو بلاهات تو اتیشششششششششش بسوزه ناناز من